The Magazine Tribuna Católica (1935-1939) and the intervention strategies of the “good press”: a look at the book and cinema sections

Authors

  • Mariana Moraes Universidad de Montevideo
  • Carolina Cerrano Universidad de Montevideo

DOI:

https://doi.org/10.53439/revitin.2025.2.03

Keywords:

Tribuna católica, Uruguayan Catholic Action, catholic journalism, books, cinema

Abstract

Abstract: The study examines the founding period of the magazine Tribuna Católica (1935-1939), created as an organ of Uruguayan Catholic Action to strengthen the secular organization of Catholicism. Although during this period, under the government of Gabriel Terra, belligerent secularism was more contained, the study of the magazine reveals that this did not mean that militant lay people chose to reduce their activism. Thus, the publication reflects the need for renewal of the Church in the context of mass culture, in particular its response to the popularization of secular print media and the entertainment industry, which they believed to be the main forces of de-Christianization at the time (secularism, communism, and liberalism). The debates, representations, and editorial practices developed by the magazine—in accordance with its renewed conception of Catholic journalism—are analyzed in order to influence aspects related to the use of free time, specifically the consumption of reading material and films.  It is proposed that Tribuna Católica's obedience to the traditional precepts of the “good press” is expressed in operations aimed at exercising a moralizing pedagogy on readers and reinforcing the doctrine of the confessional community.

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Author Biographies

Mariana Moraes, Universidad de Montevideo

Doctora en Literatura Hispánica y Teoría de la Literatura por la Universidad de Navarra. Profesora de Literatura por el Instituto de Profesores Artigas. Licenciada en Letras por la Universidad de Montevideo. Integra el Nivel I del Sistema Nacional de Investigadores (SNI-ANII, Uruguay). Actualmente se desempeña como docente en el Consejo de Formación en Educación (CFE-ANEP, Uruguay) y como profesora investigadora en el Centro de Documentación y Estudios de Iberoamérica (CEDEI) y en las facultades de Humanidades y de Comunicación de la Universidad de Montevideo.  Su investigación se ha enfocado en las relaciones entre literatura, historia intelectual e historia cultural, fundamentalmente a través del estudio de la literatura de viajes, las revistas culturales, las redes y la circulación de ideas en América Latina. Es autora de diversos trabajos publicados en revistas y volúmenes colectivos, y del libro Turistas intelectuales. Viaje, política y utopía en María Rosa Oliver y Ezequiel Martínez Estrada (2020).

Carolina Cerrano, Universidad de Montevideo

Doctora en Historia (Universidad de Navarra, España, 2011), Magister en Historia del Mundo Hispánico (Consejo Superior de Investigaciones Científicas, España, 2005), Profesora de Historia (Universidad Nacional de Rosario, Argentina, 2004). Investigadora, nivel 1, de la Agencia Nacional de Investigación e Innovación (Uruguay). Directora de la Maestría en Historia, Facultad de Humanidades y Educación (Universidad de Montevideo), docente de grado y posgrado de “Historia contemporánea” y de “Metodología de la investigación histórica”. Coautora junto a José Saravia del libro Luis Alberto de Herrera: un liderazgo político. Montevideo: Debate, 2025.

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Published

24-12-2025

How to Cite

Moraes, M., & Cerrano, C. (2025). The Magazine Tribuna Católica (1935-1939) and the intervention strategies of the “good press”: a look at the book and cinema sections. Itinerantes. Revista De Historia Y Religión, 31–50. https://doi.org/10.53439/revitin.2025.2.03

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Dossier