Anacleto González Flores and some fellow martyrs
Keywords:
martyrdom, religious conflict, persecution, peaceful resistance, armed resistanceAbstract
The legal restrictions on religious freedom in Mexico hampered the Church’s work to such an extent that the Catholic people, having exhausted all legal and peaceful means available to them, considered armed resistance as an alternative. Once some Catholics opted for armed resistance, which further exacerbated the government’s stance, many Catholics, both priests and lay people, were persecuted by the government, accused of being rebels simply for professing the Catholic faith. This article outlines the actions of a lay person, Anacleto González Flores, and a cleric, Andrés Solá, as examples of Christian fortitude and generosity in service to others during a particularly difficult time. This article demonstrates how their martyrdom continues to be a light for the actions of Christians in every time.
Downloads
References
Anónimo. (1927). Congregantes mártires. Juan Sánchez, Refugio Medina. Isart Durán Editores.
Barbosa Guzmán, F. (1993). De la acción social católica a la cristiada. Estudios Jaliscienses, 13, 5-21.
Barbosa Guzmán, F. (1994). La azarosa vida del artículo 130 constitucional en Jalisco 1917-1932. Revista Nueva Antropología, 13(4), 31-48.
Blanco Gil, J. (1947). El clamor de la sangre. Rex-Mex.
De la Peña, L. (1965). La legislación mexicana en relación con la Iglesia. Universidad de Navarra.
Francisco. (2024). Homilía en la apertura de la Puerta Santa y Santa Misa de Noche buena, 24 de diciembre. https://www.vatican.va/content/francesco/es/homilies/2024/documents/20241224-omelia-natale.html
Gómez Robledo, A. (2001). Obras X: Historia. El Colegio Nacional.
González Flores, A. (1950). Tú serás Rey. Comité Central de la ACJM.
González Flores, A. (1961). El plebiscito de los mártires. Comité Central de la ACJM.
González Fernández, F. (2001). Los 28 mártires mexicanos. Ecclesia, 15, 7-122.
González Morfín, J. (2009). La guerra cristera y su licitud moral. Porrúa.
González Morfín, J. (2017a). La Comisión de obispos en Roma y su apoyo al conflicto armado. Relaciones. Estudios de Historia y Sociedad, 152(38), 147-178. https://doi.org/10.24901/rehs.v38i152.357
González Morfín, J. (2017b). El registro de ministros de culto religioso en México: de la limitación del número a la intromisión en la vida interna de las iglesias. Inclusiones, 4, 97-112. https://www.revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/636
González Morfín, J. (2018). El asalto al tren de La Barca y otros cuentos. Tla-Melaua. Revista de Investigación en Ciencias Jurídicas, 12(45), 174-189. http://dx.doi.org/10.32399/rtla.12.45.769
González Morfín, J. (2019). ¿Razón de Estado o problema de conciencia? Negociaciones y desencuentros entre el gobierno callista y el episcopado mexicano durante el conflicto Iglesia-Estado 1926-1929. Escripta, 1(2). https://revistas.uas.edu.mx/index.php/ESCRIPTA/article/view/126
González Morfín, J. (2021). Veintinueve meses de tregua: una pausa en el conflicto entre el Estado y la Iglesia católica en México (1929-1931). Itinerantes. Revista de Historia y Religión, 15, 154-176. https://doi.org/10.53439/revitin.2021.2.09
González Morfín, J. (2022a). El Maximato: una mirada desde la correspondencia privada de Plutarco Elías Calles. Relaciones. Estudios de Historia y Sociedad, 43(169), 23-45. https://doi.org/10.24901/rehs.v43i169.930
González Morfín, J. (2022b). El Partido Católico Nacional en México (1911-1914). ¿Fenómeno clerical o expresión de participación política del laicado católico? Hispania Sacra, 74(149), 265-276. https://doi.org/10.3989/hs.2022.19
González Orozco, J. C. (2002). Anacleto González F., Equipo Diocesano de Misiones, Tierra de mártires, (Guadalajara: Impre-Jal), pp. 99-111.
González Orozco, J. C. (2007). Testimonios de la vida y martirio del Beato Anacleto González Flores. Boletín de Pastoral. San Juan de los Lagos, 297, 1-73.
González Schmal, R. (2011). Un amparo insólito y el conflicto religioso de 1926-1927. En: M. González Oropeza y E. Ferrer McGregor (coords.), El juicio de amparo a 160 años de la primera sentencia (pp. 559-585). UNAM, Instituto de Investigaciones Judiciales.
San Juan Pablo II. (2002). Homilía en la misa de canonización del beato Josemaría Escrivá de Balaguer. https://www.vatican.va/content/john-paul-ii/es/homilies/2002/documents/hf_jp-ii_hom_20021006_escriva.html
Labrador, L. (25 de julio de 1954). Estampas de un mártir XVII. La sentencia. La Esperanza, 25(30). Recuperado de: https://thecatholicnewsarchive.org/?a=d&d=LAE19540725-01.2.21&e=-------en-20--1--txt-txIN--------
López Beltrán, L. (1991). La persecución religiosa en México. Tradición.
Meyer, J. (1973). La cristiada 1. La guerra de los cristeros. Siglo XXI.
Meyer, J. (1974). La cristiada 3. Los cristeros. Siglo XXI.
Meyer, J. (1999). La cristiada I-IV. Clío.
Meyer, J. (2004). Anacleto González Flores (1888-1927). El hombre que quiso ser el Gandhi mexicano. Gobierno de Jalisco, Laboratorios Julio.
Meyer, J. (2016). ¿Cómo se tomó la decisión de suspender el culto en México en 1916? Tzintzun. Revista de Estudios Históricos, 64, 165-194. https://doi.org/10.35830/treh.vi64.1560
Sicari, A. M. (2020). Así mueren los Santos. Rialp.
Solis, Y. (2008). El origen de la ultraderecha en México: la “U”. El Cotidiano, 149, 25-38.
Tuck, J. (1982). The Holy War in Los Altos; a regional analysis of Mexico’s Cristero rebellion. University of Arizona Press.